Generellt
Hur registrerar jag mig för att parkera med Mobill?
Registreringen är snabb och enkel, ladda ner och starta appen och följ instruktionerna. Du kan även registrera dig här på webben.
Var kan jag parkera med Mobill?
Klicka här för att se var du kan parkera.
Vad betalar jag när zonen har både tim-, dags- och dygnspris?
Du betalar det lägsta angivna priset. Så fort det är billigare att betala dagspris, så byter vi över till det priset istället. Om du använder SMS, glöm inte att förlänga parkeringstiden.
Vad är långtidsparkering?
Långtidsparkering säljs som dygn (24 tim) eller mer. Till exempel 30-dagars biljetter eller månadsbiljetter. För att se eller köpa din långtidsparkering i app eller som inloggad på mobill.se, välj långtidsparkering. Vi tar betalt för biljetter för långtidsparkering i samma stund som du bekräftar ditt köp.
Var kan jag se min parkeringshistorik och mina kvitton?
Du hittar parkeringshistorik och kvitton i appen under menyn Historik. Du kan även logga in på mobill.se, och gå till parkeringshistorik.
Jag har bytt mobilnummer, vad gör jag?
Logga in här på mobill.se och uppdatera ditt mobilnummer.
Jag har blivit av med min mobil, vad gör jag?
Var vänlig logga in på my.mobill.se och lås ditt konto. Du bör även kontakta din mobiloperatör för att spärra abonnemang.
Vem kan använda Mobill?
Du måste vara över 18 år gammal.
App
Vilka telefoner stödjer ni?
Vår app Mobill Parkering finns tillgänglig för IOS och Android på Apple App Store och på Google Play. Om du har en Windows-telefon eller inte vill installera vår app, så kan du använda vår webbtjänst på www.mobill.se. Webbsidan justerar sig automatiskt för att passa din telefons skärm, tablet/padda och bärbara/stationära datorers skärmar.
Hur startar jag en parkering?
Lägg till ditt registreringsnummer och välj zon från listan eller position på kartan. Du kan även hitta aktuell zon-kod på skyltar eller dekaler. Tryck på Starta Parkering för att påbörja din parkering.
Hur stoppar jag en parkering?
När du är färdig, öppna appen Mobill Parkering och tryck på Stoppa parkering. Vi räknar ut den exakta kostnaden för tiden du har parkerat och använder det lägsta tillgängliga priset för zonen.
Vad innebär Autostopp?
Om du skulle glömma att stoppa din parkering, så kommer den inbyggda Autostopp-funktionen att avsluta din parkering efter tiden du ställt in (6 timmar förvalt).
När får jag påminnelser?
En påminnelse skickas ut 15 minuter före din Autostopp avslutar din parkering.
Webb
Vilka webbadresser använder Mobill?
- mobill.se (denna sidan) för att parkera dina fordon, se din historik, kvitton samt ladda ner PDF. Du kan även registrera dig, lägga till eller ändra ditt betalkort.
Kan jag parkera via webbläsaren?
Ja. Logga in på mobill.se, lägg till eller välj ditt registreringsnummer välj sedan stad och zon och tryck på Starta parkering. Logga in och stoppa din parkering när du är klar. För långtidsparkering, klicka på knappen Långtidsparkering. Webb-appen justerar sig automatiskt till din telefon, tablet/padda eller bärbara /stationära dators skärmstorlek. Webb-appen passar perfekt för tjänster så som en reception där man vill betala sina besökares parkering.
Billogram
Vad är Billogram?
Billogram är en betallösningsleverantör som företag (Mobill) kan samarbeta med gällande återkommande betalningar. Billograms betalningstjänst möjliggör enkla betalningslösningar för ett företags privat- och företagskunder.
Med smart teknologi effektiviseras betalprocessen för fakturautställaren, samtidigt som betalupplevelsen förbättras för kunden. Läs mer på Billogram.com
Varför ser min faktura annorlunda ut?
Från slutet av 2022 samarbetar vi med Billogram som är en modernare fakturatjänst. Syftet är att göra det smidigare för dig som kund att ta emot och betala din faktura. Billogram är en faktureringstjänst som företag använder sig av för att skapa och skicka fakturor. Med andra ord så är det vi på Mobill som står som fakturautställare som har skickat dig fakturan och det är också vi som tar emot din inbetalning.
Är det säkert att öppna länken i mailet?
Länken från i mailet kommer att ta dig till din webbfaktura om du valt ett digitalt distributionssätt. Från webbfakturan kan du sedan betala din faktura på ett sätt som passar dig. Länken får du via mail eller till din internetbank (e-faktura). Om du har e-mail som distributionssätt kommer din fakturalänk att skickas från mailadressen system@billogram.com.
Hur kan jag se min fullständiga faktura inklusive betaluppgifter?
Öppna din webbfaktura och scrolla ner till knappen “spara fakturan som PDF”.
Var hittar jag specifikationen när jag har e-faktura?
I din internetbank kommer du ha tillgång till en länk som tar dig till det digitala Billogramet. Därifrån kan du scrolla ner och hitta specifikation samt välja att spara fakturan som PDF. Om vi har tillgång till din mailadress kommer en länk till webbfakturan även att skickas till denna mailadress.
Hur aktiverar jag autogiro?
Aktivera autogiro gör du enkelt via webbfakturan. Har du ett digitalt leveranssätt har du fått webbfakturans länk via sms, e-mail eller till din internetbank. Har du fått din faktura på papper - följ instruktionen på pappersfakturan för att komma till webbfakturan (scanna QR-kod eller följ sms instruktion). Väl på webbfakturan - följ instruktioner via denna länk för att aktivera autogiro..
Hur ändrar jag eller inaktiverar autogiro?
SMS
Hur parkerar jag via SMS?
- Skriv ZON REGISTRERINGSNUMMER LÄNGD
- Lägg till ett mellanslag efter ZON och efter REGISTRERINGSNUMMER.
- Skicka till 0700-86 11 00.
Till exempel: 401 ABC123 2h - Du hittar zon-kod på skyltar och dekaler, se nedan för stads-specifika sidor.
- Skriv registreringsnummer utan mellanslag.
- För att ange längd i timmar, ange antalet följt av ett h, t.ex. 2h eller 6h
- För att ange längd i dagar, lägg till ett d, t.ex. 1d 2d
- Om du inte anger längd får du normalt en biljett som är giltig i en timme.
- Det går även att starta parkeringen genom att skriva ZON REGISTRERINGSNUMMER START. Parkeringen avslutas normalt efter ett dygn, men man kan avsluta den i förtid genom att skicka ZON REGISTRERINGSNUMMER STOPP.
Jag är ny användare, hur registrerar jag mig?
- Gör som ovan, du kommer då att få ett SMS om hur man registrerar sig.
- Svara på det SMS:et genom att ange ditt personnummer för att registrera dig som fakturakund.
- Alternativt; registrera dig här på Mobill.se där du även kan lägga in betal- och kreditkort.
- Skicka in din SMS-beställning för parkering igen, på samma sätt.
Hur förlänger jag min parkering?
- Du får en påminnelse via SMS när din parkering håller på att ta slut.
- Skicka en beställning till genom att använda samma format som tidigare.
- Din parkeringssession förlängs nu med den begärda tiden.
- Mobill räknar automatiskt ut det bästa priset för parkeringen.
Hur stoppar jag en parkering?
Du behöver inte göra något för att avsluta SMS-parkeringen, bara ignorera påminnelsen och låt parkeringstiden ta slut.
Om du har startat parkeringen genom att skicka in ZON REGISTRERINGSNUMMER STARTA, så kan du avsluta den i förtid genom att skicka ZON REGISTRERINGSNUMMER STOPP
Vem betalar för SMS:en?
Du betalar för de SMS-meddelanden du skickar till Mobill samt för den datatrafik som används av appen och webbsidan.
Kortbetalning
Vilka bankkort och kreditkort kan jag använda?
Vi stöder VISA och Mastercard. För att lägga till ett kort behöver du ange kortnumret, giltighetsdatum och CVC-koden från baksidan av kortet.
När debiteras mitt kort?
Ditt kort debiteras varje gång du gör ett köp (parkering). När du trycker på Stopp-knappen räknar vi ut kostnaden för den tid du har parkerat och debiterar detta på kortet. SMS-parkering och långtidsparkering förbetals och debiteras vid köptillfället.
Varför fick jag en faktura när jag har lagt in ett betalkort?
Vänligen se till att du har lagt in ett betalkort innan du påbörjar din parkering. Parkeringar som görs innan du lagt till ett kort faktureras. Alternativt kan du ha bytt betalmetod till faktura i dina inställningar.
Fakturabetalning
När skickar Mobill ut fakturor?
Vi skickar en faktura den 16:e varje månad.
Hur skickar Mobill ut fakturor?
Vi skickar din faktura via brev, e-post eller SMS beroende på vilken fakturamodell du valt. Du kan välja betalmetod under inställningar i appen.
Hur lång tid har jag på mig att betala fakturan?
Du måste betala fakturan inom 20 dagar för pappersfakturor och 10 dagar för e-post och SMS-fakturor. Förfallodatum står på fakturan.
Hur betalar jag fakturan?
Du kan också betala via din bank genom att använda OCR-numret (referensnummer) på fakturan som referens.
Vad händer om jag inte betalar fakturan?
En påminnelseavgift på 60 kronor läggs till och ränta om 20% debiteras.
Hur mycket kan jag parkera för om jag betalar med faktura?
Du kan parkera för upp till 1500 kronor. Om du behöver mer så kan du kontakta oss och be oss skicka en faktura i förtid.
Varför fick jag en faktura när jag har lagt in ett betalkort?
Vänligen se till att du har registrerat ett betalkort innan du påbörjar din parkering. Parkeringar som görs innan du registrerat ett kort faktureras. Alternativt kan du ha bytt betalmetod till faktura i dina inställningar.
Hur får jag tillbaka beloppet från en överbetald faktura?
Vi korrigerar automatiskt överbetalningen och skickar tillbaka det överskridande beloppet till betalaren antingen via bankgiro-överföring om avsändarens bankuppgifter följt med i transaktionen, eller genom en värdeavi.
Boendeparkering i Kalmar
Jag har bytt bil, hur gör jag då?
Vänligen ring Kalmar Kontaktcenter, 010-35 20 000, eller skicka e-post till kommun@kalmar.se
Hur ansöker jag om boendetillstånd?
Ansöka om tillstånd i Mobillappen
- Klicka på "Långtidsparkering"
- Lägg till ny
- Välj fordon
- Välj zon
- Välj stad "Kalmar"
- Välj "Tillstånd"
- Sist men inte minst klickar du på "Ansök om tillstånd"
OBS!
Innan ansökan kan göras måste personnummer vara tillagt under din profil!
Hur vet jag om jag har en giltig parkering?
Du kan se dina parkeringssessioner på mobill.se eller i appen Mobill Parkering under vyn Långtidsparkering.
När förlänger Mobill min parkering automatiskt?
Om du har valt automatisk betalning debiterar vi ditt konto 5 dagar innan parkeringen går ut. Det är för att ge tillräckligt med tid att till exempel uppdatera kortdetaljer ifall betalkortet är utgånget.
Vad händer om den automatiska betalningen inte går igenom?
Mobill emailar dig vid betalproblem. Vi försöker därefter igen efter 36 timmar och sen efter ytterligare 36 timmar om det behövs. Om det tredje försöker misslyckas avbryts din automatiska betalning.