Generellt

Registreringen är snabb och enkel, ladda ner och starta appen och följ instruktionerna. Du kan även registrera dig här på webben.

Klicka här för att se var du kan parkera.

Du betalar det lägsta angivna priset. Så fort det är billigare att betala dagspris, så byter vi över till det priset istället. Om du använder SMS, glöm inte att förlänga parkeringstiden.

Långtidsparkering säljs som dygn (24 tim) eller mer. Till exempel 30-dagarsbiljetter eller veckobiljetter. För att se eller köpa din långtidsbiljett i app välj Långtidsbiljetter, eller på mobill.se, välj Långtidsparkering. Vi tar betalt för långtidsbiljetter i samma stund som du bekräftar ditt köp.

Du hittar parkeringshistorik och kvitton i appen under menyn Övrigt och Historik. Du kan även logga in på mobill.se, och gå till Historik.

Kontakta kundtjänst för att få hjälp med att ändra ditt mobilnummer på ditt konto.

Logga in på mobill.se och lås ditt konto, alternativt kontakta kundtjänst.

Du måste vara över 18 år gammal.

App

Vår app Mobill Parkering finns tillgänglig för IOS och Android på Apple App Store och på Google Play. Om du har en Windows-telefon eller inte vill installera vår app, så kan du använda vår webbtjänst på www.mobill.se. Webbsidan justerar sig automatiskt för att passa din telefons skärm, tablet/padda och bärbara/stationära datorers skärmar.

Välj parkeringsområde i ”Hitta-fliken”, välj autostopptid genom att dra vänster i reglaget på tidsaxeln. Du kan på vissa parkeringsområden välja långtidsbiljett. Välj därefter fordon klicka därefter på ”Starta parkering” för att bekräfta start. Var noga med att kontrollera att du valt rätt områdeskod och registreringsnummer. Du kan hitta aktuell områdeskod på skyltar eller dekaler inom området.

När du är färdig, öppna appen Mobill Parkering och klicka på din pågående parkering i fliken ”Pågående”, tryck därefter på ”Avsluta parkering”. Vi räknar ut den exakta kostnaden för tiden du har parkerat och använder det lägsta tillgängliga priset för zonen.

Om du skulle glömma att stoppa din parkering, så kommer den inbyggda Autostopp-funktionen att avsluta din parkering efter Autostopptiden du valt.

En påminnelse skickas ut 15 minuter före din Autostopp avslutar din parkering.

Webb

  • mobill.se (denna sidan) för att parkera dina fordon, se din historik, kvitton samt ladda ner PDF. Du kan även registrera dig, lägga till eller ändra ditt betalkort.

Ja. Logga in på mobill.se, lägg till eller välj ditt registreringsnummer välj sedan stad och zon och tryck på Starta parkering. Logga in och stoppa din parkering när du är klar. För långtidsparkering, klicka på knappen Långtidsparkering. Webb-appen justerar sig automatiskt till din telefon, tablet/padda eller bärbara /stationära dators skärmstorlek. Webb-appen passar perfekt för tjänster så som en reception där man vill betala sina besökares parkering.

Billogram

Billogram är en betallösningsleverantör som företag (Mobill) kan samarbeta med gällande återkommande betalningar. Billograms betalningstjänst möjliggör enkla betalningslösningar för ett företags privat- och företagskunder.

Med smart teknologi effektiviseras betalprocessen för fakturautställaren, samtidigt som betalupplevelsen förbättras för kunden. Läs mer på Billogram.com

Från slutet av 2022 samarbetar vi med Billogram som är en modernare fakturatjänst. Syftet är att göra det smidigare för dig som kund att ta emot och betala din faktura. Billogram är en faktureringstjänst som företag använder sig av för att skapa och skicka fakturor. Med andra ord så är det vi på Mobill som står som fakturautställare som har skickat dig fakturan och det är också vi som tar emot din inbetalning.

Länken från i mailet kommer att ta dig till din webbfaktura om du valt ett digitalt distributionssätt. Från webbfakturan kan du sedan betala din faktura på ett sätt som passar dig. Länken får du via mail eller till din internetbank (e-faktura). Om du har e-mail som distributionssätt kommer din fakturalänk att skickas från mailadressen system@billogram.com.

Öppna din webbfaktura och scrolla ner till knappen “spara fakturan som PDF”.

I din internetbank kommer du ha tillgång till en länk som tar dig till det digitala Billogramet. Därifrån kan du scrolla ner och hitta specifikation samt välja att spara fakturan som PDF. Om vi har tillgång till din mailadress kommer en länk till webbfakturan även att skickas till denna mailadress.

Aktivera autogiro gör du enkelt via webbfakturan. Har du ett digitalt leveranssätt har du fått webbfakturans länk via sms, e-mail eller till din internetbank. Har du fått din faktura på papper - följ instruktionen på pappersfakturan för att komma till webbfakturan (scanna QR-kod eller följ sms instruktion). Väl på webbfakturan - följ instruktioner via denna länk för att aktivera autogiro..

SMS

  • Skriv ZON REGISTRERINGSNUMMER LÄNGD
  • Lägg till ett mellanslag efter ZON och efter REGISTRERINGSNUMMER.
  • Skicka till 0700-86 11 00.
    Till exempel: 401 ABC123 2h
  • Du hittar zon-kod på skyltar och dekaler, se nedan för stads-specifika sidor.
  • Skriv registreringsnummer utan mellanslag.
  • För att ange längd i timmar, ange antalet följt av ett h, t.ex. 2h eller 6h
  • För att ange längd i dagar, lägg till ett d, t.ex. 1d 2d
  • Om du inte anger längd får du normalt en biljett som är giltig i en timme.
  • Det går även att starta parkeringen genom att skriva ZON REGISTRERINGSNUMMER START. Parkeringen avslutas normalt efter ett dygn, men man kan avsluta den i förtid genom att skicka ZON REGISTRERINGSNUMMER STOPP.

  • Gör som ovan, du kommer då att få ett SMS om hur man registrerar sig.
  • Svara på det SMS:et genom att ange ditt personnummer för att registrera dig som fakturakund.
  • Alternativt; registrera dig här på Mobill.se där du även kan lägga in betal- och kreditkort.
  • Skicka in din SMS-beställning för parkering igen, på samma sätt.

  • Du får en påminnelse via SMS när din parkering håller på att ta slut.
  • Skicka en beställning till genom att använda samma format som tidigare.
  • Din parkeringssession förlängs nu med den begärda tiden.
  • Mobill räknar automatiskt ut det bästa priset för parkeringen.

Du behöver inte göra något för att avsluta SMS-parkeringen, bara ignorera påminnelsen och låt parkeringstiden ta slut.

Om du har startat parkeringen genom att skicka in ZON REGISTRERINGSNUMMER STARTA, så kan du avsluta den i förtid genom att skicka ZON REGISTRERINGSNUMMER STOPP

Du betalar för de SMS-meddelanden du skickar till Mobill samt för den datatrafik som används av appen och webbsidan.

Kortbetalning

Vi stöder VISA, Mastercard och American Express. För att lägga till ett kort behöver du ange kortnumret, giltighetsdatum och CVC-koden.

Ditt kort debiteras varje gång du gör ett köp (parkering). När du trycker på Stopp-knappen räknar vi ut kostnaden för den tid du har parkerat och debiterar detta på kortet. SMS-parkering och långtidsparkering förbetals och debiteras vid köptillfället.

Vänligen se till att du har lagt in ett betalkort innan du påbörjar din parkering. Parkeringar som görs innan du lagt till ett kort faktureras. Alternativt kan du ha bytt betalmetod till faktura i dina inställningar.

Fakturabetalning

Vi skickar en faktura den 16:e varje månad.

Vi skickar din faktura via brev, e-post eller SMS beroende på vilken fakturamodell du valt. Du kan välja betalmetod under inställningar i appen.

Du måste betala fakturan inom 20 dagar för pappersfakturor och 10 dagar för e-post och SMS-fakturor. Förfallodatum står på fakturan.

Du kan också betala via din bank genom att använda OCR-numret (referensnummer) på fakturan som referens.

En påminnelseavgift på 60 kronor läggs till och ränta om 20% debiteras.

Du kan parkera för upp till 1500 kronor. Om du behöver mer så kan du kontakta oss och be oss skicka en faktura i förtid.

Vänligen se till att du har registrerat ett betalkort innan du påbörjar din parkering. Parkeringar som görs innan du registrerat ett kort faktureras. Alternativt kan du ha bytt betalmetod till faktura i dina inställningar.

Vi korrigerar automatiskt överbetalningen och skickar tillbaka det överskridande beloppet till betalaren antingen via bankgiro-överföring om avsändarens bankuppgifter följt med i transaktionen, eller genom en värdeavi.

Boendeparkering i Kalmar

Vänligen se Kalmar stads hemsida och FAQ.

Vänligen ring Kalmar Kontaktcenter, 010-35 20 000, eller skicka e-post till kommun@kalmar.se

Ansöka om tillstånd i Mobillappen

  1. Klicka på "Övrigt"
  2. Klicka på "Tillstånd"
  3. Klicka på "Ansök om tillstånd"
  4. Välj Kalmar boendeparkering
  5. Välj fordon
  6. Klicka på "Ansök"
Du kan även ansöka om boendetillstånd här på mobill.se; logga in och välj Långtidsparkering och följ därefter instruktionerna.

OBS!
Innan ansökan kan göras måste personnummer vara tillagt under din profil!

Du kan se dina parkeringsbiljetter i appen Mobill Parkering under vyn ”Pågående”, alternativt under fliken Långtidsparkering på mobill.se och mina sidor.

Om du har valt automatisk betalning debiterar vi ditt konto 5 dagar innan parkeringen går ut. Det är för att ge tillräckligt med tid att till exempel uppdatera kortdetaljer ifall betalkortet är utgånget.

Mobill emailar dig vid betalproblem. Vi försöker därefter igen efter 36 timmar och sen efter ytterligare 36 timmar om det behövs. Om det tredje försöker misslyckas avbryts din automatiska betalning.