Ny faktura och nya möjligheter med Billogram!

Under hösten får du som kund tillgång till en ny modernare faktura då vi byter leverantör av betalningstjänster till Billograms mer digitala betalningslösning. Bytet sker automatiskt och genomförs för att göra det smidigare för dig att ha koll på dina parkeringsutgifter. Det är också en del av vårt hållbarhets- och digitaliseringsarbete, där vi vill minska antalet pappersfakturor och posttransporter. I samband med bytet byter vi också bankgironummer.

För dig som kund innebär övergången till Billogram en rad fördelar som exempelvis nya och enkla betalsätt och möjlighet att kommunicera direkt med kundcenter på fakturan. Den nya digitala interaktiva fakturan har samma funktionalitet som en hemsida, vilket innebär en rad förbättringar för våra kunder:

  • Betala vart du än befinner dig, via en rad enkla betalsätt
  • Se tydligt om/när en betalning är gjord
  • Kommunicera direkt med kundcenter på fakturan
  • Minskad risk för felbetalningar
  • Schemalägg betalningar
  • Minskat klimatavtryck

Är du företagskund? Läs vår FAQ längre ner för att se hur bytet påverkar dig.

Vad behöver jag göra?

Bytet till Billograms betalningstjänst sker automatiskt under hösten men det är några saker som vi vill uppmärksamma dig på.

Nytt bankgiro
I samband med bytet till Billograms betalningstjänst byter vi bankgironummer. Det nya bankgironumret kommer att stå på din faktura från Billogram. Det går också bra att kontakta vårt kundcenter om du behöver bankgironumret innan.

Om du har pappersfaktura
De nya fakturorna kommer få ett nytt bankgiro-nummer som betalningen ska ske till. Fakturorna kommer också att få ett nytt utseende.

Om du har mejlfaktura
Din mejlfaktura fortsätter att skickas till dig utan att du behöver göra något, dock kommer den framöver från mejladressen system@billogram.com. Uppmärksamma att de nya fakturorna också har ändrat bankgiro-nummer som betalningen ska ske till.

Vanliga frågor

Om du inte vill använda Mobills parkeringsappar kan du istället använda vår SMS-tjänst. Tjänsten är utvecklad för att erbjuda ett smidigt alternativ för att betala parkering med ett enkelt SMS.

De största förändringarna för privatkunder är:

  • Ny layout och fakturaupplevelse
  • Ny avsändare av faktura; System@billogram.com
  • Nytt bankgironummer
  • Nya betalsätt
  • Kommunicera direkt via fakturan
  • Minskad klimatpåverkan.

Ja, i samband med bytet till Billogram byter vi bankgironummer. Du hittar det nya numret på din första Billogram-faktura.

Billogram är en betallösningsleverantör som företag (Mobill) kan samarbeta med gällande återkommande betalningar. Billograms betalningstjänst möjliggör enkla betalningslösningar för ett företags privat- och företagskunder.

Med smart teknologi effektiviseras betalprocessen för fakturautställaren, samtidigt som betalupplevelsen förbättras för kunden. Läs mer på Billogram.com

Vi tänker långsiktigt och hållbart, som en del i det arbetet byter vi därför till Billograms mer digitala fakturatjänst. För dig som kund innebär det enkla och trygga betallösningar. För vår miljö innebär det mindre pappersanvändning och transport av postala fakturor. Bra tycker vi!

Fördelar med webbfakturan:

  • Enkelt att betala - välj betalsätt själv och se status på fakturan
  • Fakturahistoriken tillgänglig med varje faktura
  • Bli uppdaterad om händelser, få bekräftelse när fakturan är betald och se direkt om något har blivit tokigt med betalningen
  • Smidigt att nå kundtjänst via meddelandefunktionen på fakturan
  • Enkelt att anmäla sig för Autogiro
  • Miljövänligt då förbrukning av papper och posttransporter minskar

Bytet till Billograms betaltjänst sker under slutet av 2022. Vi informerar i detalj när det är dags.

Nej, bytet innebär ingen kostnad för kund.

Från slutet av 2022 samarbetar vi med Billogram som är en modernare fakturatjänst. Syftet är att göra det smidigare för dig som kund att ta emot och betala din faktura. Billogram är en faktureringstjänst som företag använder sig av för att skapa och skicka fakturor. Med andra ord så är det vi på Mobill som står som fakturautställare som har skickat dig fakturan och det är också vi som tar emot din inbetalning.

Länken från i mailet kommer att ta dig till din webbfaktura om du valt ett digitalt distributionssätt. Från webbfakturan kan du sedan betala din faktura på ett sätt som passar dig. Länken får du via mail eller till din internetbank (e-faktura). Om du har e-mail som distributionssätt kommer din fakturalänk att skickas från mailadressen system@billogram.com.

Öppna din webbfaktura och scrolla ner till knappen “spara fakturan som PDF”.

I din internetbank kommer du ha tillgång till en länk som tar dig till det digitala Billogramet. Därifrån kan du scrolla ner och hitta specifikation samt välja att spara fakturan som PDF. Om vi har tillgång till din mailadress kommer en länk till webbfakturan även att skickas till denna mailadress.

Aktivera autogiro gör du enkelt via webbfakturan. Har du ett digitalt leveranssätt har du fått webbfakturans länk via sms, e-mail eller till din internetbank. Har du fått din faktura på papper - följ instruktionen på pappersfakturan för att komma till webbfakturan (scanna QR-kod eller följ sms instruktion). Väl på webbfakturan - följ instruktioner via denna länk för att aktivera autogiro..

Frågor?

Välkommen att kontakta vårt kundcenter om du har några funderingar. När vi närmar oss bytet till Billograms betaltjänst kommer vi att informera ytterligare.

E-post: kund@mobill.se